אור החיים: 'כשמתפללים, חייבים לפרט את התפילה'

הרב ברק בן ניסן No Comments on אור החיים: 'כשמתפללים, חייבים לפרט את התפילה'

הרה"ג ברק בן ניסן בפינה יומית מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה

הרב ברק בן ניסן
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

'הצילני נא, מיד אחי מיד עשו. כי ירא אנכי אותו. פן יבוא והכני, אם על בנים'

ידוע מה שכתוב בספרים הקדושים וכך כותב רבינו האור החיים הקדוש בכמה מקומות בספריו שצריך האדם לפרש את תפילתו ואת בקשתו לפני ה' יתברך.

והנה בפרשתינו, מצינו שיעקב אבינו מתפלל לה' יתברך, וכך אומר בתפילתו. 'הצילני נא מיד אחי מיד עשו' ורבינו הקדוש מבאר, מה משמעות תיבת נא ועוד מדוע כפל 'מיד אחי מיד עשו', די לומר 'הצילני מיד עשו' או 'הצילני מיד אחי'?

ומבאר רבינו הקדוש שתיבת נא מתפרשת, גם לשון בקשה, וגם לשון עכשיו.

פירוש הדבר, פירט יעקב אבינו בתפילתו, שהוא מבקש שעכשיו עשו הרשע לא יוכל לו. כדי שלא יהיה אפשר לפרש את תפילתו תצילני לאחר זמן, כלומר שעשו הרשע יוכל חס ושלום לעשות נזקים במשפחתו של יעקב אבינו, והקדוש ברוך הוא אחר כך ישיב ליעקב אבינו את חסרונו.

לכן פירט והדגיש יעקב אבינו בתפילתו, שעכשיו ה' ישמור עליו ועל כל אשר לו, ועשו הרשע לא יוכל לו.

ועוד נקודה בענין הזה. הנה עשו הרשע היו בו שתי בחינות תוקף. א. זכות אביו יצחק. ב. גודל תוקפו ומעלתו של עשו בטומאה, שצריך חוזק גדול להינצל ממנו.

לכן פירט יעקב אבינו בתפילתו את שתי הבחינות.

כנגד בחינת זכות יצחק שזה זכות אבות, אמר 'הצילני נא מיד אחי'.

וכנגד בחינת גודל תוקפו של עשו אמר 'מיד עשו'.

וזה לשונו הקדושה: אומרו 'נא' לשון בקשה, גם לשון עתה. פירושו, לבל יפרוץ בו עשו, ויאמר ה' כי הוא ישיב כל אשר לו למשנה, לזה התפלל לפני ה' שיצילו ויעמיד בידו את אשר הגיעו עתה, ולא תעשנה ידיו של עשו תושיה, הגם שישיב ה' שבותו אחרי כן… ונתכוין להתפלל להיות שהיו לעשו שתי בחינות התוקף, האחת לצד זכות יצחק. והשניה לצד גודל תוקפו ומעלתו, וצריך חוזק גדול להינצל ממנו. לזה התפלל שלא תעמוד לו זכות אבות והוא אומרו 'הצילני נא מיד אחי' הגם שאח עשו ליעקב, ואף על פי כן אני מתפלל. וכנגד בחינת גודל תוקפו אמר 'מיד עשו' וידוע הוא בנישא ורם.

[אור החיים וישלח פרק לב פסוק יב]



0 תגובות